söndag 14 april 2013

Personporträtt - Oliver Perkins, kontrabas

foto: Richard Balazs

Oliver Perkins, kontrabas
"spelar kontrabas, men från början är jag cellist (har spelat cello i c:a 12 år), men efter att i många år ha suttit framför kontrabasar i orkestersammanhang tyckte jag att det verkade som ett väldigt kul instrument och nappade direkt när chansen uppstod. Kontrabas har jag spelat i 5 år.
Jag är student och läser nu en kurs som heter retorik på Göteborgs Universitetet. Till hösten ska jag läsa till civilingenjör, var är dock inte bestämt. Om det finns en orkester/orkestrar har en viss påverkan på vilket lärosäte jag kommer att välja, och också hur lätt det blir att frakta dit min kontrabas.
Musik är väldigt viktigt för mig. Allt det sociala runtomkring musikspel är väldigt kul, och att sitta och spela i orkester är nästan alltid superkul och givande, och inbringar en sådan fantastisk glädje. När musiken verkligen säger något till mig är det som allra bäst.
Mitt favoritverk att spela måste antingen vara Planeterna av Holst eller Våroffer av Stravinskij, två verk som jag spelat med VÄGUS. Planeterna berättar en historia om varje planet, medans Våroffer är så okonventionellt, komplext, varierat (och svårt) att det måste upplevas minst en gång i en musikers liv.
Om jag fick välja att spela något jag inte har spelat skulle jag vilja säga "The armed man" av Karl Jenkins. Detta verk har något otroligt viktigt att säga, musiken är riktigt bra och det verkar kul att spela.
När jag inte spelar eller studerar så springer jag, och ska springa GöteborgsVarvet nu i maj. Och när jag springer lyssnar jag såklart på musik".

...ska hålla utkick efter Oliver under Varvet...

Intervju: Beata Angelbjörk 

foto: Richard Balazs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar