söndag 28 april 2013

Personporträtt - Gustaf Malmsten, piano



foto: Richard Balazs
Gustaf Malmsten, piano
"Jag heter Gustaf Malmsten och spelar piano i Gothia Concentus. Jag, likt mina äldre syskon, började spela piano vid sju års ålder då vår mamma tyckte att vi skulle spela piano och därmed ta pianolektioner. Jag tror att jag hade en viss lätthet för instrumentet för jag har hela tiden under min uppväxt varit intresserad av att spela piano, och det har alltid följt med mig genom livet. Jag blev väldigt glad när Emanuel Kling, som jag arbetat en del med när det gäller tidig musik, frågade om jag kunde tänka mig att spela piano i det här projektet. Jag svarade "ja" efter endast en kvarts betänketid.

foto: Henrik Torolphi
Jag studerar tredje (och sista) året på kyrkomusikerprogrammet med vokal profil vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Här har jag lektioner i bland annat orgel, piano, sång och dirigering. Utöver detta extraknäcker jag som kantor/organist/kyrkomusiker i Göteborg med omnejd, medverkar vid konserter på olika vis och har hand om två körer sedan 2010/2011.

Musiken har betytt och betyder väldigt mycket för mig. Som när man läser en bok eller betraktar en tavla, så kan också musiken locka fram känslor av olika slag, därav vissa är unika för just musiken. I pianoväg skulle jag vilja spela mer av Edvard Griegs pianomusik, men det har tyvärr fått ligga på is eftersom studierna och jobb tar mycket av min tid

Just nu tar musikstudierna upp den mesta av min tid, men det finns några saker som jag är intresserad av. Jag höll på ett tag med folkdans, och det är något som jag skulle vilja komma tillbaka till när det passar sig. Andra ämnen som intresserar mig är matlagning och bakning, samt att prova olika öl- och whiskeysorter."

foto: Richard Balazs

Intervju: Beata Angelbjörk


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar