fredag 26 april 2013

Dirigentporträtt - Emanuel Kling, dirigent i Sveriges största amatörsymfoniorkester

foto: Richard Balazs

Emanuel Fredrik Johan Kling, dirigent

- Hur och när föddes idén till Gothia Concentus?
Det är väl svårt att komma på något speciellt tillfälle, själva embryot eller idén har väl funnits under en längre period eller dykt upp lite då och då, och jag tyckte att det skulle vara roligt att göra någonting för att samla stadens alla väldigt bra amatörmusiker för att göra något stort. Jag pratade om det med en god vän, Thomas Sjöström, som är pianist och vi två hade lite planer på att göra något tillsammans. Det var dock inte så bra tillfälle för Thomas, han kände att han inte riktigt hann med och då fick jag ta hand om det själv. Det var vår/sommar 2012.

- Varför just filmmusik?
Jag ville göra något stort och fräckt och jag har alltid varit barnsligt förtjust i filmmusik och speciellt i John Williams, sedan jag gick på gymnasiet.

- Har du blivit inspirerad av någon film som liten?
Neeej egentligen inte så, men det som gjorde att jag fick upp ögonen, det var ett speciellt tillfälle vid min första dirigeringslektion jag hade på gymnasiet för min dirigerigslärare Tommy Wik på estetprogrammet i Kungsbacka. Han ställde upp oss i rummet och satte på en skiva med den mest fantastiska musik som råkade vara flygscenen från Jurassic Park som jag inte hade hört innan, och fick veta att det var John Williams. Musiken var helt otrolig! Han hade också ett blandband med musik av John Williams som jag fick låna och som sedan dess har gått varm bl a i bilen. Den skivan fick mig frälst på John Williams och sedan när man väl kommer in på någon filmkompositör så går man vidare till andra... och på den vägen var det.

foto: Beata Angelbjörk

- Vägde det mellan filmmusik och något annat eller var det ett självklart val?
Det var nästan lite så att skulle man göra något stort så... Med filmmusiken försökte jag redan på musikhögskolan, och även tidigare när jag gick med Göteborgs ungdomsorkester. Det var flera som var intresserade av att göra det, så under ett antal tillfällen hyrde vi Star Wars, jag lånade materialet och när jag sedan gick på musikhögskolan försökte jag dra upp en orkester bara för att spela igenom Star Wars, det gick sådär... Jag hade några fioler, cello och brasset som var ganska intresserat, men inte precis något slagverk, men vi spelade iallafall och jag dirigerade. (Frön blev planterad...)

foto: Beata Angelbjörk

- Men det är ju inte "bara" John Williams som vi spelar, hur fick du ihop de andra?
Jag har haft jättestor hjälp av Micke Karlsson, som har hållit på med filmmusik här i stan i jättemånga år, bl a som producent, skrivit och regisserat filmmusik. Det var han som hjälpte till med John Williams konserterna med Göteborgs symfonikerna i höstas. Jag fick råd att kontakta honom, vilket jag gjorde, och han tände på den här idén och tyckte att det var väldigt roligt. Han hjälpte till med kontakter, visste var man skulle få tag i noter. Eftersom det finns så mycket filmmusik, rådde han att fundera över vad för slags inriktning jag vill ha på konserterna. Det blev då äventyr och romantik.

- Vissa noter måste man betala för och andra inte, vad beror det på?
Det beror på rättigheter och var det går att få tag på dem. När det gäller John Williams-musiken så går det att hyra vissa av dem men det blir ofta inte så bra arr(angemang) och egentligen är det bäst att köpa, Far and Away - arret har jag köpt för att det inte gick att få tag i. Allt vi spelar är originalnoter utom Sagan om ringen och Borta med vinden som är professionella arrangemang av en kille som heter Nick, och de arrangemang är inspelade av City of Prague Philharmonic Orchestra. Vissa noter fick jag mejlat via direktkontakt, t ex från Debbie Wiseman som har skrivit Wilde (Wilde-musiken har jag älskat i jättemånga år sen jag hörde den när jag var i London). Jag hade mejlkontakt med Debbie, och hon hade 2 olika sviter som jag kunde välja mellan, en som var på 8 min som jag egentligen skulle vilja göra men som är alldeles för lång, och en lite kortare på 4 min. Williamsmusiken har jag fått låna från konserthuset via Kristian Karlstedt - chef på biblioteket, Raiders March hade jag sedan innan både partitur och material men Jurasic Park och Imperial March har vi fått därifrån.

foto: Henrik Torolphi

- Hur kom du på orkesternamnet?
Det var med hjälp av min kära fru :)

- Hade "Gothia" med din andra orkester Camerata Gothia att göra som något slags orkesterserie?
Nej, egentligen inte, det har istället koppling till Göteborg. Vi försökte spana in något ord som betydde harmoni och ljud, och spela tillsammans och kom på det latinska ordet concentus som betyder ljud som harmoniskt sammanblandas och det tyckte jag lät väldigt bra, och det blev så - ljud från Göteborg som harmoniskt sammanblandas.

- Kommer din nästa orkester ha ordet "Gothia" i namnet?
Kanske...:)

- Hur fick du ihop orkestern?
Jag skrev ett brev med hjälp av Henrik Torolphi och min fru. Jag mejlade till alla som jag kände och även till de som hade kontakter i andra orkestrar och bad de att föra det vidare. De första svaren som jag fick var från Göteborgs ungdomsorkestern. Det var blåsmusiker som var först. Jag samlade ihop c:a 50 musiker och satte igång. Intresset var stort och nu är vi 90 stycken.
Det var väldigt svårt att få in fagotter, speciellt kontrafagott, men även basklarinett, och fler kontrabasar skulle behövas.

foto: Richard Balazs

- Vilken är din bakgrund, utbildning?
Jag började spela viola enligt suzukimetoden när jag var 8. De flesta börjar spela fiol men jag började direkt på violan, vilket är lite ovanligt. Spelade för Lars Benstorp. Sen gick jag estetlinjen på gymnasiet, läste musik och fiol. Viola läste jag privat samtidigt. Sedan sökte jag till musikhögskolan på viola och kom in både i Malmö och i Göteborg, och valde Göteborg. Först gick jag här och sedan i Tyskland i 1 år.

- Du läste även till dirigent?
Jag har alltid varit lite småintresserad av dirigering. Jag har haft dirigeringslektioner på gymnasiet och på högskolan. Jag hade det som tillval och under året jag var i Tyskland så hade jag valt det som bifack. Och sedan sökte jag till London där jag läste postgraduate diploma in performance första året och advance performance andra året. Första året läste jag ingen dirigering alls men andra året så kände jag att jag saknade det så jag sökte en kurs. Sedan flyttade jag tillbaka till Göteborg. Jag startade en kammarorkester - Camerata Gothia och dirigerade Mikaelsymfonikerna som heter Lundbysymfonikerna nu. Jag är även medlem i flöjtkvartetten A piacere-kvarteten. Jag jobbar också i Göteborgs Suzukiförening sedan i höstas. Och det är lite av det man drömde om. Jag undervisar och dirigerar, spelar kammarmusik så jag har ett varierande jobb, har egna orkestrar. Det enda negativa med det är att det är ett kvälls- och helg jobb, och det är lite jobbigt för familjen. Men det är väldigt roligt, jag trivs väldigt bra med det jag gör, jag gillar att dirigera och jag gillar mina orkestrar.

foto: Henrik Torolphi

- Har du några favoritstycken av det vi spelar i detta projekt med Gothia Concentus?
Det är några verk som är lite mer speciella för mig, t ex Jurassic Park som har följt mig sedan min första dirigeringslektion och är det första filmmusikstycke som jag älskade. Silverado tycker jag är jättebra, Wilde och Alien... och många fler.
Man jobbar kanske lite annorlunda i en stor orkester men det är musiken som är först och man måste göra rättvisa åt verket, det ska göras så bra det går.

- Finns det något i Gothia Concentus som du skulle vilja ändra eller förbättra?
Det är väl i så fall ett bättre närvaro på repen från vissa och en annan sak skulle kunna vara en fast replokal. Och även en fast ekonomi underlättar.

foto: Henrik Torolphi

- Vad är nästa steget efter det här projektet?
Vi får se hur detta faller ut men jag skulle vilja göra några andra stora verk som man behöver en större besättning för, t ex någon symfoni av Gustav Mahler eller Anton Bruckner,  Planeterna av Gustav Holst. Jag vill gärna se att vi sätter igång med ett nytt projekt i september. 

- Har du någon hobby?
Fågelspaning, jag är lite av en hobbyornitolog, jag är även mycket intresserad av historia, bio och film är trevligt.

- Vilket annat yrke skulle du välja om du inte var musiker?
Det är ju väldigt svårt... kanske administratör, jag är väldigt bra på att administrera. Revisor? Eller kanske musikproducent. Jag gillar också väldigt mycket djur o natur så kanske som djurskötare på zoo/djurpark.

foto: Beata Angelbjörk

Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar