söndag 14 april 2013

Personporträtt - Maria Thornström, cello





Maria Thornström, cello
"Har spelat cello i snart 40 år och spelat på samma instrument nästan lika länge. Fick höra som barn när det var dags att välja instrument att om du börjar spela cello kommer du aldrig att bli sysslolös och övertalig i orkestersammanhang. Ett argument som faktiskt fortfarande håller...;-)
Musiken är en hobby och har alltid så varit. Arbetar som sekreterare och administratör både tidigare inom näringslivet och numera på statligt verk.
Eftersom jag i tidig tonår började min orkesterverksamhet i Göteborgs Ungdomssymfoniker och har spelat kontinuerligt i den orkestern fram till jag förll för 30-års strecket, har jag där fått förmånen att spela otroligt mycket intressant orkestermusik. Det har varit en fantastisk musikalisk "plantskola". Eftersom vi i synnerhet under 80-talet fick chansen att framföra många både mindre och större verk - såväl kända som okända, känns det nästan som drömverken redan har nosats på till en stor del. Men visst skulle det vara kul att få göra något maffigt som exempelvis Cesar Francks D-moll symfoni igen.
Utöver musik är djur och natur något som ligger mig varmt om hjärtat. Arbetar ideellt med att hjälpa hemlösa katter att få komma in i värmen.
I Gothia Concentus hamnade jag av en slump i höstas när det flaggades om att man behövde lite mer cello. Jag drog med såväl make som son i projektet. Så nu är vi 3 x Thornström som är med. Jörgen på trumpet, Magnus på tuba och jag i cellosektionen".

Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar