måndag 1 april 2013

Personporträtt - Jörgen Thornström, trumpet

foto: Henrik Torolphi

Jörgen Thornström, trumpet (i mitten på bilden ovan).
Jörgen har spelat trumpet i snart 40 år! Han "har provat de flesta olika genrer som finns när det gäller trumpet; symfoniorkester, genom drygt 10 år i Göteborgs Ungdomssymfoniker; brassband i form av Göteborgs Brassband; blåsorkester i form av Hemvärnets Musikkår och Mölndals Symphonic Band, och en hel del annat.
Det blev lite uppehåll under åren då barnen växte upp, men nu när de är vuxna, börjar man få tid att spela igen, även om förmågan kanske avtagit...
Att det blev just trumpet berodde nog mest på att det fanns en gammal kornett hemma som min pappa spelade i yngre år. Det är ett effektfullt och mångsidigt instrument som kan låta väldigt bra (om man behärskar det) och är lättare att lära sig än många andra instrument. Lättare att bära än en del andra instrument också...
Orkesterspelandet är viktigt; musikutövande ger mig energi. Att vara med i en bra orkester där alla är duktiga och bidrar till samklangen, det är bland det häftigaste jag vet.
Jag gillar stora orkesterverk med bred orkestering, så bland mina "drömverk" finns "The Planets" av Gustav Holst, "Roms pinjer" av Ottorino Respighi, Mahlers symfoni nr 1 och mycket annat. 
Till vardags är jag IT-drifts- och IT-supportchef för ett företeg som heter Greencarrier AB. Jag har dock läst både musik- och kulturvetenskap på universitetet, vilket kan ses som en underlig blandning".
När Jörgen inte själv spelar musik så lyssnar han på musik, annat han gillar att göra är att läsa - mest SF och fantasy, kolla på film, är intresserad av fotogrefering, vara ute i naturen, resa, beundra vacker arkitektur, geocaching... och en del annat smått och gott. 

Intervju: Beata Angelbjörk


foto: Richard Balazs
foto: Richard Balazs



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar