söndag 28 april 2013

Personporträtt - Joel Hynsjö, slagverk

foto: Henrik Torolphi
Joel Hynsjö, slagverk
"Joel Hynsjö heter jag och spelar allt möjligt slagverk i orkestern. Vad jag tycker känns kul och utmanande på varje stycke helt enkelt. Jag har spelat trumset sedan jag var 12 år, vilket blir nio år till hösten, och jag kan ju inte säga annat än att det blir både mer och roligare för varje år som går. Sedan har du så klart inte samma roll som trummis i ett rockband eller jazztrio som du har i en orkester, men så länge det blir fet musik av det så är det ju ändå väldigt roligt.
När jag inte spelar orkester pluggar jag afromusik (musik från den afroamerikanska traditionen), då främst jazz, på Geijerskolan i Värmland. Här ägnar jag hela dagarna helt åt musik på olika sätt, hänger med sköna människor samt tycker att det är så otroligt lyxigt att det går att bo och leva på detta sättet. 
För mig är musiken ett uttryck för vad du känner. En avgjutning av dina känslor så att säga. Sen att de som skriver stora orkesterverk väljer att uttrycka sig på ett helt annat sätt än mig själv tycker jag inte är ett hinder för att kunna uppskatta deras musik. Tvärt om tycker jag det är väldigt häftigt att tillsammans med en hel orkester förkroppsliga väldigt vacker musik. 
I både den närmaste och förhoppningsvis även den mer avlägsna framtiden tänker jag spela väldigt mycket musik och se till att bli bättre på att uttrycka mig genom den. Sedan vet jag att musikbranschen på många sätt är en svår värld som kan kräva många uppoffringar, men så är ju alternativet att uppoffra musiken inte nödvändigtvis bättre.

Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar