måndag 13 maj 2013

Personporträtt - Malin Flyckt, tvärflöjt

foto: Henrik Torolphi

Malin Flyckt, tvärflöjt (på bilden först från vänster)
Malin är 19 år och har spelat sedan hon var 6 år gammal.
Malin började spela via linnéstadens kulturskola.
"Jag prövade olika instrument för att se vilket jag gillade bäst, och det blev tvärflöjt. Jag älskade tonen som kom ut ur flöjten, och jag har inte ångrat mitt instrumentval utan är glad idag att jag valde just flöjten!

Vad jag älskar är att flöjt är ett sådant mångsidigt instrument. Man kan ha vackra melodier men även snabba figurer som kvittrar uppe i det blå. Där märker jag skillnader då jag spelar både i en symfoniorkester Vägus och med en musikkår. Vi spelar mestadels marscher-marinens ungdomsmusikkår. Att kunna få spela så väldigt olika saker, det tycker jag om!
Jag går mitt sista år på gymnasiet där jag studerar musik. Så jag tar studenten om några veckor! Studierna tar upp väldigt mycket av min tid så jag har inte tid till att arbeta.

Musiken betyder verkligen allt för mig! Den får mig att orka igenom vardagen när det går trögt, speciellt när jag har mycket i skolan. Jag måste alltid börja och avsluta varje dag med att lyssna på musik.
Mina absoluta drömverk och favoriter som skulle vara magiska att spela med en stor symfoniorkester är Eldfågel, Våroffer och vilken Mahler- eller Nielsen-symfoni som helst. Speciellt Nielsen som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Jag älskar att sjunga utöver mitt flöjtspelande. Både solistiskt och i kör. Det blir mest klassisk sång där med. Att sjunga klassiska arior ger mig en kick när det väl sitter! Krävande men fantastiskt.
Utöver musiken älskar jag att vandra runt i naturen och att resa till andra spännande platser. Just musiken har gett mig möjligheten att kunna resa så otroligt mycket. Har rest till fler länder än jag har fingrar genom just musiken!"

Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar