fredag 3 maj 2013

Personporträtt - Anders Johansson, slagverk

foto: Beata Angelbjörk
Anders Johansson, slagverk
"...har spelat slagverk sedan jag var 13 år. I Gothia Concentus spelar jag i huvudsak timpani, men även en och annan cymbal- och klockspelsstämma. Jag har studerat trummor och slagverk inom många olika genrer och vill helst inte utesluta någon sådan. Mestadels har jag sysslat med trumset, och mitt musicerande har alltid bestått mest och helst av jazz, rock, pop, soul, funk och mycket brasiliansk musik, samt en blandning av allt det, och såklart orkesterslagverk.
Under mina yngre år i Vänersborg fick jag chansen att utveckla den delen av mitt musicerande i många olika projekt, och nu är jag såklart superglad för att kunna vara med i en riktigt stor orkester igen. Känslan att spela i en symfoniorkester är helt unik, så jag tar varje tillfälle jag får att uppleva det.
När jag spelar konsert med en orkester försöker jag uppleva helheten i musiken, och tänka mig in i publikens situation. När jag lyckas med det kan jag förhoppningsvis också bidra till att publiken känner en gnutta magi tillsammans med orkestern!

foto: Henrik Torolphi
 (Anders står som nr 2 från vänster)

Att spela musik för mig känns väldigt självklart. Jag lever mitt liv genom musiken, och det mest betydelsefulla musiken ger mig är alla fantastiska människor jag möter. Det kanske är därför jag alltid vill hålla på med många olika typer av musik, för det som är gemensamt för alla genrer är mötet med människorna, både musiker och publik.

Jag jobbar som lärare i trummor och slagverk, och vid sidan av det har jag en egen firma som frilansande musiker och fotograf. Jag tycker om att komponera och arrangera musik till olika konstellationer jag spelar i, och när ingen hör på, spelar jag piano, gitarr, och sjunger cowboysånger."

Intervju: Beata Angelbjörk

Jag tycker att Anders är en väldigt duktig fotograf, hans bilder känns så levande, kolla här nedan:






foto: Anders Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar