söndag 2 juni 2013

Personporträtt - Gun Louise Hogmalm, harpa

"Jag heter Gun Louise Hogmalm
och spelar harpa sedan fem år tillbaka. Egentligen är jag en gammal trafikingenjör och har därmed använt "fel" hjärnhalva under en stor del av mitt liv. Jag har dock spelat olika instrument sedan fyra femårsåldern. Piano, flöjt, dragspel, sång. Jag har spelat piano för t ex Ann-Marie Rydberg, Lars Åberg och Elesif Lundén Bergfeldt. 
Min "vuxendröm" var att börja spela cello när jag blev 40 av någon anledning. Jag har alltid älskat cellons melodiska ljud.Dessutom är instrumenten så vackra.  Jag har duktiga grannar som är celloproffs och satte mina barn att lära sig detta fantastiska instrument och dom var jätteduktiga men barn växer och växer ur och då finns ju den fantastiska sidan "Blocket" där man kan leta efter nya instrument till barnen så att cellina kan växa med dem.  
Jag skulle alltså ha nya celli till barnen men eftersom harpa också går under benämningen "stränginstrument" så råkade jag se den vackraste harpa man kan tänka sig på bild, en keltisk harpa. Jag kan än i dag inte förklara vad som fick mig att klicka på denna annons då det var så otroligt "Far and Away" men förstår nu att det var en högre makt som hjälpte mig om man så säger. 
Jag märkte plötsligt att jag satt och svarade på annonsen och samtidigt undrade vad jag höll på med. I mitt svar bad jag dessutom om kontakt till en harplärare för  jag kunde ju inte köpa en harpa om jag inte visste att jag hade en lärare som kunde lära mig att spela. Fortfarande förstod jag inte vad jag satt och skrev.
Ja, Claudia Mitnei som hjälper instrumentbutiken "Flyingharps" att sälja harpor satte mig i kontakt med Masayo Matsuo, min numera underbara fantastiska lärare som spelar för Göteborgs symfonikerna. Hon träffade mig och då hon skulle vara bortrest ett par veckor så var hon så generös och lånade på stående fot ut sin harpa till mig för att prova om det var något för mig.
Ja, så då blev det en keltisk harpa som jag älskade men då den inte har pedaler började jag snabbt att önska mig en riktig stor konsertharpa med pedaler så att jag skulle kunna spela även stycken med höjningar och sänkningar för det var så erbarmligt jobbigt att hålla på mitt i styckena att ändra varje sträng med händerna. Jag tänkte då att om jag fortfarande spelar harpa om två år så skall jag på något sätt få till att köpa en konsertharpa. 
Så gick två år! Och pga olika omständigheter så råkade jag ha möjlighet att faktiskt införskaffa ett nytt instrument.     
Det märkliga som då hände kan jag inte heller förklara. Outgrundliga äro herrens vägar som man brukar säga. De är de verkligen. På morgonen den 1 april !!! 2010 så för jag över pengarna till ett tyskt bankkonto för att slutföra affären. Efter lunch samma dag blir jag påkörd bakifrån då jag stod stilla, han som körde hade en hastighet på mellan 90-100 km/tim. Det blev inte så bra, dessutom puttade hans bil ut mig framför de bilar jag stannat för att låta köra förbi då jag skulle svänga vänster. Min bil blev ett dragspel och att jag överhuvud taget överlevde är ett under. 
Det största undret är att jag precis skulle ha hämtat barnen på skolan då det var skärtorsdag men att jag ville åka hem först för att kolla att banktransaktionen gått igenom så tack och lov fanns dom inte i bilen när jag blev påkörd. 
Jag fick ligga på sjukhus och det tog ett bra tag att återhämta mig, vissa skador har jag ju kvar men jag är framförallt KVAR. Men försäkringsbolaget betalade inte ut tillräckligt på min bil. Så hade olyckan istället hänt på förmiddagen så hade jag inte tagit mig råd att köpa den harpan jag har idag och varit tvungen att fortsätta att spela på den lilla keltiska harpan. Möjlighen hade jag tröttnat då.
Min underbara harplärare har under de fem år jag spelat för henne med ett oförtrutet tålamod och benhård disciplin hjälpt mig att utvecklas trots min ålder. Jag ser nu på youtube att det finns fantastiska 7-åringar som spelar samma stycken som jag tragglar med på ett underbart virtuost sätt så om jag spelar i fem år till så kanske jag kommer upp till denna 7-årings nivå!! :-)
Tidigare i livet har jag ju spelat andra instrument och jag har alltid älskat att spela tillsammans med andra och då jag också sjunger, både solo och i kör kör så träffade jag Daniel Björkdahl, Lundby försaling, i samband med körverket "Förklädd Gud", jag frågade om dom inte behövde en harpist och så småningom satte han mig i kontakt med Emanuel som skickade mig en förfrågan om jag ville vara med i en AMATÖRORESTER. Det lät ju bra så ja tackade ja. Jag hade ingen ANING om vad det var för dignitet på detta projekt och tur var väl det för då hade jag aldrig tackat ja. Min lärare fick milt sagt hicka när jag började berätta om detta men har trots allt stöttat mig i detta vansinnesprojekt från min sida sett.
ag har nämligen sedan barnsben haft svårt att hålla takten och att nu sitta och räkna ibland 54 takter innan jag skall spela ett glissando eller en snabb serie arpeggion för att sedan återigen vänta och räkna 38 takter samtidigt som det sker både tempoförändringar och det hoppar mellan 4/4 och 3/4 mm och jag ibland inte har en aning om vad Emanuels taktslag betyder gör att det är som att bestiga K2. Men jag har alltid gillat utmaningar!!! :-) Jag tävlade fälttävlan hoppning och dans innan jag råkade ut för en handikappande sjukdom som numera gör att jag inte längre kan hålla på med fysisk aktivitet alls tråkigt nog. Tur då att man har musiken!!
Jag vet inte om det var medvetet från Emanuels sida att inte skicka mig alla noterna från början för att inte skrämma upp mig, hade jag sett allt vi skulle göra från början hade jag aldrig vågat mig på att göra detta. Jag tror helt klart att jag är ENDA amatören i denna orkestern.... 
Emanuel har stöttat mig med upmuntrande ord på vägen för att jag skulle våga fortsätta att vara med. Tack för det Emanuel!!!
Att få lov att vara med i detta projekt är en formidabel upplevelse, att t ex sitta MITT I Imperial March (från Stjärnornas krig-serien) och känna som att man själv skjuts ut i rymden är ju något som fler borde få lov att uppleva!!!
Annars så sjunger jag antingen solo, i kör eller tillsammans med harpan- nästan omöjligt men det går!!  Jag inriktar mig mest på musik från perioden 1600-tal till tidigt 1800-tal. Älskar att sjunga på Italienska då jag har bott i Italien och får ta all chanser att komma ihåg språket.
Jag är också konstnär och målar i olja, äggtempera el vinyl, grafik. Jag älskar att både fota och måla porträtt av människor och djur samt landskap men har inte kunnat hålla på med det så mycket de senaste åren då mina barn fortfarande är små. Lite skulptur och keramik har det också blivit.
Annars är jag historiskt intresserad och gillar att sy och är med i föreningar som levandegör olika tidsepoker från 1600-tal till 1700-tal och syr då kläder som passar för dessa perioder.
ätteintressant att lära sig om historisk sömnad. Jag är dock lite oortodox och syr det som går på maskin för skulle jag sy allt för hand så skulle jag inte bli klar med någnting. Mitt nästa större drömprojekt inom sömnaden är att sy den riddräkt drottning Krsitina hade på sig vid 27 års ålder på den målning hon lät skicka till kungen av Spanien och som numera hänger på Pradomuseet. 
Så är det någon som skall dit och skulle vilja hjälpa mig att jämföra färger på målningen gentemot färgprover så tar jag tacksamt emot den hjälpen då jag varken har ork eller pengar att åka till Prado under överskådig framtid.
För att träna lite grand i allafall, framförallt huvudet med koncentrationen som behövs med harpan så jonglerar jag främst med Diavolos men även vanliga bollar. Hoppas klara av knivar någongång....
Så jag är intresserad av många saker men tyvärr är inte min kropp alltid av samma åsikt som jag och då får jag anpassa mig efter "instrumentet" och planera för att få det att ändå gå ihop med allt vad som behöver göras.
Jag spelar och sjunger  ibland i kyrkor eller på baler eller i kör eller som nu då i denna orkester. Jag är med i Kungälvs kyrkas kammarkör där Lena Brattgård är körledare och tidigare var jag med i Göteborgs konsertkör. Lena är imponerande som körledare och har uppmuntrat mig mycket genom åren. Favoriter där är Lars Erik Larssons Förklädd Gud och Händels körverk Messias.
Framtidsförhoppningar inom musiken- att spela Daniel Burtons arrangemng av julmelodier på harpa tillsammans med orgel, Kanske Benjamin Brittens julkörverk med harpa men den är jättesvår och Salzedos arrangemang av julmelodier på harpa. Sång och harpa med Shakespeares dikter. Inom sången- kunna sjunga alla alt-ariorna i Händels Messias samt kunna sjunga örhänget/julplågan Oh helga natt så bra att den som lyssnar skulle vilja höra den igen av mig istället för någon annan.....
En annan dröm är att mina barn vill fortsätta att spela så att vi kan ha en egen familjetrio.
Vi har ju lite påbörjat detta med att jag och barnen varit med i Tord Oscarssons och Therese Rööks fantastiska julopera "Födelsen" under ett par jular och barnen tycker det är jätteroligt att både sjunga och agera.
Med stort kunnande och tålamod av mina lärare Masayo Matsuo på harpa och Maria Kransmo som är min sångpedagog så känner jag mig trygg med att dom kommer att göra allt dom kan för att hjälpa mig att komma närmare mina musikaliska drömmar.
Närmaste egnagemang förutom filmmusikprjektet är att sjunga med Maria Kransmo och hennes andra elever i Masthuggskyrkan på kvällen den 5 juni. Sedan spela och sjunga i Hålta kyrka med tema medeltid till rokoko på kvällen onsdag den 24 juli."

Intervju: Beata Angelbjörk
                       


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag heter Kimberly o är 14 år o skulle väldigt gärna pröva på att spela harpa men vet inte var jag kan hitta en harpalärare... Jag bor i Ytterby vid Kungälv o ser att du spelar här uppe... Kan du hjälpa mig att pröva på eller tipsa mig om någon som kan hjälpa mig? Mvh, Kimberly Sjövall

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag heter Kimberly o är 14 år o skulle väldigt gärna pröva på att spela harpa men vet inte var jag kan hitta en harpalärare... Jag bor i Ytterby vid Kungälv o ser att du spelar här uppe... Kan du hjälpa mig att pröva på eller tipsa mig om någon som kan hjälpa mig? Mvh, Kimberly Sjövall

    SvaraRadera