söndag 4 maj 2014

Personporträtt - Samer Massaad, fagott

Foto: Anders Johansson
Samer Massaad, fagott

Jag heter Samer Massaad och spelar fagott och är stämledare för fagottsektionen på Gothia Concentus. Född 1989 växte jag upp i en musikerfamilj. Min mamma, Valentina Cammans, spelar harpa och min pappa, Ihab Massaad (eller Bob Steven som är hans artistnamn), är frilansande pianist och sångare med pop/rock/jazz/blues-inriktning. Sedan barnsben har jag ett gott musikaliskt öra och hade väldigt lätt för att lära mig sånger och melodier. Min musikaliska karriär började som goss-sopran i Göteborgs Gosskör som sjuåring. Det var också här vi upptäckte att jag har absolut gehör. När jag var nio år började jag spela tvärflöjt i Härlanda Kulturskola.
 
Det var ungefär i årskurs sju, strax efter att min storebror börjat på Hvitfeldtskas Musiklinje som jag bestämde mig för att bli musiker. Min mamma fick då inside-tipset från en av Hvitfeldtskas lärare att jag borde börja med fagott istället, vilket jag då började med som tretton år gammal i årskurs åtta. Jag såg det först som ett biinstrument som skulle hjälpa mig in på Hvitfeldtska, men insåg ganska snabbt att jag var betydligt mer eftertraktad som fagottist än jag någonsin varit som flöjtist; efter bara två månader blev jag erbjuden att spela med i VÄGUS (Västra Götalands Ungdomssymfoniker) för att det saknades fagotter och drygt tre månader senare fick jag spela med i Hvitfeldtskas orkester av samma anledning. När jag kom in på Hvitfeldtska bestämde jag mig för att satsa på att bli fagottist istället för jag trodde livet som musiker skulle bli lättare. Man var mer eftertraktad och fick vara med och spela oftare och fagottstämmorna verkade lättare än flöjtstämmorna i orkestern; inte lika många snabba skalor och treklanger. Detta skulle visa sig vara en sanning med modifikationer (Jag tänker särskilt på Ravels pianokonsert i G-dur och uvertyren till figaros bröllop). Så det var av strategiska skäl jag valde att bli fagottist.
 
Jag har gått på Hvitfeldtskas Gymnasiets Estetiska Program, Musik, och tog studenten år 2007. Under den tiden tog jag grad 5, 7 och 8 i The Associated Board of Royal Schools of Music in London där jag blev Mycket Väl Godkänd vid samtliga examinationer. Jag fortsatte också sjunga i körer och sångensembler och testade även på renässansensemble. Mycket blockflöjt, krumhorn och skalmeja blev det i den ensemblen. Jag spelade i en termin med GUO (Göteborgs Ungdomsorkester) och flera terminer med VÄGUS vilket är den orkester som jag tveklöst lärde mig mest av under denna tid. Utöver detta fick jag också uppträda som solist och spela Mozarts Fagottkonsert med Hvitfeldtskas symfoniorkester. 
Direkt efter gymnasiet kom jag in på Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs Universitet på kandidatprogrammet med inriktning klassisk musiker och sedan också Masterutbildningen i Orkesterspel (den som förr hette SNOA) där jag blev klar våren 2013. Jag studerade fagott för Anders Engström och kontrafagott för Christer Nyström. Under studietiden har jag medverkat i dussintals orkesterprojekt och kammarmusikkonserter och även vikarierat i orkestrar som Göteborgs Symfoniker, Göteborgsoperan, Göteborg Wind Orchestra och Jönköpings Sinfonietta.

Sedan studietiden är jag frilansande fagottist och kontrafagottist (ett instrument som jag är särskilt förtjust i) och åker runt på provspelningar till symfoniorkestrar. Jag är sedan hösten 2013 fagottlärare på Borås Kulturskola och har på sistone också börjat spela barockfagott.
 
Musik är för mig den viktigaste saken i livet. Det sätt som musik kan påverka en på sätt som ingen annan konstform kan och tala till folk över språkliga gränser saknar motsvarighet. Sedan är det en svårslagen känsla att sitta i en symfoniorkester och bidra till det stora hela som ett verk klassisk musik är. Tre drömverk för mig att få spela skulle vara Ravels pianokonsert för vänster hand (inledande kontrafagottsolot är något av det häftigaste jag vet), Terje B. Lerstads konsert för kontrafagott och kammarorkester och John Williams "The Five Sacred Trees" för fagott och orkester (ja, filmmusikkompositören har skrivit en fagottkonsert!).

Förutom min verksamhet som fagottist spelar jag i en trio vid namn Trio Aquilo med sättningen oboe (Caroline Lalanne), klarinett (Béatrice Seyzeriat) och fagott. Jag komponerar också egen musik ibland eller arrangerar sådant som redan finns. Utöver musiklivet är jag förtjust i matlagning, tv- och datorspel och djur och natur. Jag försöker också kombinera detta med familjeliv då jag har fru och två barn att ta hand om.
 
Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar