söndag 6 april 2014

Personporträtt - Elin Nyberg, trumpet

Elin Nyberg, trumpet
Jag heter Elin Nyberg och spelar trumpet och kornett. Jag började spela trumpet när jag var 10 år gammal, då jag efter några år med fiolen insett att det inte var min grej och ville prova något annat. Med trumpeten fann jag spelglädjen igen och har aldrig lämnat den sedan dess. Jag började i den lokala kulturskolan i Kungsbacka och när jag blivit lite äldre och bättre på mitt instrument sökte jag mig in till Göteborg för att spela i först marschorkestern Göta Lejon, orkesterprojekt som Sportlovsorkestern och sedan Vägus. Jag tyckte det var så häftigt att få spela i en så stor symfoniorkester som lät så bra, något på den nivån fanns inte i Kungsbacka.

Efter gymnasiet studerade jag ett år på Billströmska Folkhögskolan på Tjörn och ägnade mig där åt musiken på heltid och fick utöver det klassiska även spela mycket i band tillsammans med de som läste jazz/rock/pop. Trumpet är ett väldigt mångsidigt instrument och är en självklar del inom väldigt många olika genrer, och jag älskar att som trumpetare kunna spela i så många olika sammanhang.

Idag bor jag i Göteborg och är med i ett brassband (Betlehemskyrkans Musikkår), en blåsorkester (Kungälvs Musikkår) och Gothia Concentus, samt lite andra ströprojekt. Jag jobbar till vardags som kassörska och postombud i en Hemköp-butik för att tjäna pengar till resor, men skall börja plugga till hösten. Europaprogrammet med inriktning statsvetenskap ser det ut att bli.

Musiken betyder otroligt mycket för mig! Det finns ingenting som gör mig lika glad och lycklig som att spela musik tillsammans med andra. Jag har varit med om så fantastiska upplevelser och resor i samband med musiken och har träffat de flesta av mina vänner genom den. I vissa perioder har jag inte hunnit med att spela så mycket som jag vill och då har jag verkligen känt att något saknas mig i livet. Jag behöver musik för att vara lycklig.

Förutom att spela musik älskar jag också att resa till nya platser och upptäcka andra länder och städer, träffa nya människor och lära mig språk. Jag gillar också att pyssla och baka hemma, samt att läsa och spela sällskapsspel. Men musiken är och förblir viktigast! 

Intervju: Beata Angelbjörk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar